'In Almere is alles nieuw; daar is geen replica uit de Gouden Eeuw te vinden. Het heeft zijn korte geschiedenis, die meer is dan charme, en wie er goed kijkt zal het geen moeite kosten te zien dat de nieuwe stad en het nieuwe land ook mooi zijn, weergaloos.'



'Everything in Almere is new; there are no replica's from the Golden Age to be found here. It has a short history which is more than charm , and for those who observe carefully it will not be difficult to see that the new town and new land have an unparalleled beauty of their own.'

From: De ontdekking van Almere, H.J.A. Hofland



woensdag 23 maart 2011

Één ei is ook een ei….


Op de woensdagmarkt in Almere staat kaasboer Peters. Bij hem (of haar) krijg je bij de boodschappen een bonnetje voor één gratis ei.
Een doos van 10 eieren kost één Euro. Dat vind ik goedkoop, en hoewel ik geen marktmens ben, koop ik daar toch iedere week kaas, eieren en ik neem meteen bij de visboer twee lekkere forellen mee. Eigenlijk is het andersom: door het kopen van die forellen elke week ontdekte ik kaasboer Peters.
Ik ben ook niet van de bonnetjes.
Ik vind het eigenlijk idioot: een bon voor één gratis ei. Wat moet je daar mee.
Ook krijg je, als je het lege doosje van 10 eieren inlevert, 10 cent terug.
Ik ben wel voor hergebruik en ik zamel alles apart in en kan het ook allemaal goed kwijt: plastic, gft, papier, glas, batterijen en restafval.
Ik heb nu vijf bonnen en ik verheug me er al op om die 10 bonnen in te leveren.
Het slaat eigenlijk nergens op, maar ik vind het sympathiek.
Ook draait er iedere week op woensdagmorgen in de Nieuwe Zaal van de Nieuwe bibliotheek in Almere een film. Je begrijpt het al: eerst de film en dan de vis en de kaas en de eieren.
We zaten vanmorgen met acht mensen in de zaal en zagen een prachtige film:
Looking for Eric van regisseur Ken Loach.
Gisteren in Filmtheater Hilversum The King’s Speech gezien, een schitterende rol van Colin Firth.
Opmerkelijk: twee mannen uit de upper en lower class die er toch voor gaan om met behulp van een ander zich te bevrijden van hun problemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen